خانه فرهنگی اورسن ولز مهمترین هنرمند هنرهای دراماتیک قرن بیستم

اورسن ولز مهمترین هنرمند هنرهای دراماتیک قرن بیستم

ولز اسطوره قرن بیستم هالیوود 

اورسن ولز در ۶ مه ۱۹۱۵در آمریکا به دنیا آمد. ولز در خانواده ای مرفه زندگی می کرد که در کودکی مادر و در نوجوانی پدرش را از دست داد .او در تردستی و شعبده بازی بسیار موفق بود و توانست از این هنر در برنامه های تلویزیونی و تبلیغاتی و حتی در فیلم (ت مثل تقلب )استفاده کند .

او کارگردان ،فیلمنامه نویس،صدا پیشه و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون و رادیو بود . علائق اصلی اورسن ولز ادبیات ،موسیقی ، تئاتر و نقاشی بوده است و سینما آخرین چیزی بود که از آن لذت می برد . وی در بیست سالگی در دورانی که تبعیض نژادی در آمریکا بیداد می کرد نمایشنامه مکبث شکسپیر را با گروهی از بازیگران سیاه پوست روی صحنه برد که به مکبث سیاه شهرت یافت همچنین در نمایش (ناقوسها در نیمه شب ۱۹۶۶)با کنار هم گذاشتن چند شخصیت از نمایشنامه های شکسپیر و خلق داستانی جدید آن را به اوج رساند که این روش توانست تاثیر غیر قابل انکاری در فیلمنامه های اقتباسی بعد از خودش بگذارد .

وی در بیست و سه سالگی ۱۰سال تجربه کار هنری داشت و برای اولین بار در اجرای رادیویی جنگ دنیا ها اثر هربرت جورج ولز در ۳۰ اکتبر ۱۹۳۸به شهرت رسید .

ولز اولین فیلم بلند خود یعنی همشهری کین را در سال ۱۹۴۱همراه با ایده های نو برای روایت داستان در هالیوود بازنویسی کرد که پر از ابتکارات تازه در تصویر برداری و صدابرداری بود حتی گریم ولز در این فیلم طوری بود که سن او را چندین دهه بیشتر نشان می داد وی در این فیلم برنده اسکار برای بهترین فیلمنامه شد که در آن زمان تنها ۲۵سال سن داشت .

همشهری کین روایت مدرنی است که با حرکت در زمان ها و مکانهای مختلف قطعات پازل گونه یک عمر زندگی پرسوناژ را نشان می دهدشاید بتوان گفت: نکته مهمی که در فیلم همشهری کین وجود داردبلند پروازی و جاه طلبی اورسن ولز است که به رخ کشیده می شود .

اورسن ولز کارگردانی جلوتر از زمان 

همشهری کین با یدک کشیدن نام ولز عنوان کارگردان ،نویسنده ،تهیه کننده و بازیگر اصلی، اثری منحصر به فرد و شخصی در کارنامه او محسوب می شود فیلمی که به جرات می توان گفت: حاشیه پرنگ و لعاب آن نمی تواند بر ارزشها ی ذاتی اثر سایه بیندازد .

اودر سال ۱۹۴۲ فیلمی را به پایان رساند که بعدها لقب بزرگترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کرد با این وجود برای نمایش این فیلم با مشکلات زیادی مواجه شد .

این فیلم داستان سرمایه دار با نفوذی را تعریف می کند که غرورش باعث شده همه کسانی که دوستش دارند از او فراری شوند و در نهایت در عمارت عظیم و دلگیرش در فلوریدا چشم از جهان فرو بست .

گفتنی است در یکی از مذاکراتی که درباره اکرانفیلم همشهری کین صورت گرفت حتی وجود خود فیلم هم زیر سئوال رفت که با وجود این، هیچگاه در خود آمریکا درست و حسابی اکران نشد و خیلی از سینماهای معروف شهرهای بزرگ فیلم را به نمایش نگذاشتند چراکه توسط استودیو ها ی قدرتمند که فیلم را بایکوت کرده بودند اجاره شده بودند .

اورسن ولز تکنیک حرکت دوربین را از فیلم (دلیجان)جان فورد قرض گرفت به طوری که ولز در هنگام ساخت همشهری کین حدود ۴۰ بار فیلم دلیجان را نگاه کرد .

همشهری کین همچنان در صدر اول فیلمهای تاریخ سینما

اورسن ولز در سکانسی هنگامی که کین گتی را بروی پله تعقیب می کرد زمین می خورد و استخوان مچ پای او شکسته می شود که وی برای دو هفته از روی صندلی چرخدار کارگردانی می کرده است همچنین در این فیلم برای اولین بار اورسن ولز از لنزهای پوشش داده شده به طور گسترده استفاده کرده است.

شایان ذکر است ۱۵۶صفحه از فیلمنامه اصلی ولز در سال ۲۰۰۷ به قیمت نود و هفت هزار دلار به فروش رسید .

این فیلم محصول دورانی خاص می باشد دورانی که گذر از رکود وحشتناک اقتصادی در آمریکا وکشمکش های آغازین جنگ دوم جهانی است اما اورسن ولز درساخت این فیلم این مشکلات را با شوخ طبعی بیان می کندو ایده ها و تعارضات خودش را با نام کین به فیلم تزریق می کند و به مخاطب نشان می دهد.

حالا ولز سالهاست که فوت کرده است و جوانان مستعدی که در تلاش و آرزو برای ساختن چنین فیلمی مانند همشهری کین هستند ولی همچنان افسانه همشهری کین به حیاتش ادامه می دهد وبه طور پی در پی همچنان بهترین فیلم تاریخ سینما محسوب می شودو باز هم نقطه عطف در فیلمسازی به شمار می رود .

نسل خورشید|اعظم علی پور

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سیزده =