خانه هنری آلفرد هیچکاک ؛ اسطوره سینمای تعلیق

آلفرد هیچکاک ؛ اسطوره سینمای تعلیق

آلفرد هیچکاک
آلفرد هیچکاک

آلفرد هیچکاک ؛ اسطوره سینمای تعلیق

آلفرد هیچکاک نابغه ی سینمای انگلیس و چهره افسانه ای سینمای تعلیق و پیشگام تکنیکهای بدیع در ژانرهای روانی و تعلیق بود که بیش از پنجاه فیلم بلند را کارگردانی کرد. وی شهرت خود را به واسطه تبحر مثال زدنی اش در به کار گیری عناصر دلهره ، ترس و تعلیق به دست آورد چنانکه از او به عنوان « استاد تعلیق » نام برده می شود و به جرات می توان گفت هیچکاک استاد ترس در سینما و یکی از برترین کارگردان ها در این زمینه است.

آثار هیچکاک انواع متفاوتی از ترس را به بیننده القاء می کند ؛ وی بدون شک بزرگترین و برترین کارگردانی است که سینما به خود دیده و به عقیده بسیاری هنوز کارگردانی در حد آلفرد هیچکاک دیده نشده است. در فیلمهای او اغلب ترس موج می زند البته نه آن ترسی که سینمای امروز در ذهن بیننده ایجاد کرده است. ترس در سینمای هیچکاک معنی دیگری به خود گرفته و در فیلم های وی ترس به شکل های گوناگون وجود دارد؛ هیچکاک در آثارش حتی ساده ترین و تکراری ترین اتفاقات زندگی را چنان شکل داده که ترسی عجیب ، فضایی و مرموز آن را فرا گرفته است.

فیلم های برترین کارگردان تاریخ سینما ؛ آلفرد هیچکاک

اولین فیلم مستقل آلفرد هیچکاک «باغ تفرج» بود که در سال ۱۹۲۵ کارگردانی کرد؛ حضور پنجاه ساله وی در سینما به ساخت نزدیک به ۶۰ فیلم منجر شد که بسیاری از آنها مستحق دریافت برترین جایزه های سینمایی شدند. «سکوت» نخستین فیلم ناطق او بود که آن را به اوج رسانید و فیلم های تعلیقی او عباتند از :

  • مردی که زیاد میدانست
  • خرابکاری
  • ۳۹ پله
  • خانم ناپدید می شود

هیچکاک زمانی که به هالیوود رفت به ملودرام های روانشناسانه «طلسم شده» ، فیلم نوار «سوظن» ،«بدنام» و «طناب» و درام های مضطرب کننده روانشناسانه «مرد عوضی» ، «سرگیجه» و «اعتراف می کنم» و همچنین فیلم های وحشت آور «روح و پرندگان» و فیلم های موفق تعقیبی «دستگیری دزد» ، «مردی که زیاد میدانست» و «شمال از شمال غربی » پرداخت. او که از مشهورترین فیلمسازان تاریخ سینما به شمار می آید ، با ساخت فیلم «مستاجر» فورا ژانر سینمایی خود را ساخت و این ژانر را در همه فیلم های خود دنبال کرد.

آلفرد هیچکاک که تاکنون به عنوان یکی از صاحبان سبک و اساتید مسلم سینما مخصوصاً در ژانر وحشت ، پلیسی و معمایی محسوب می شود، در ۲۹ آوریل سال ۱۹۸۰ میلادی و در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

سرگیجه ؛ عاشقانه ای فرویدی از هیچکاک

فیلم های آلفرد هیچکاک را می توان اساساً در رده فیلم های ترس و وحشت قرار داد؛ فیلم «سرگیجه» با فیلم های دیگر هیچکاک متفاوت است و آن را می توان یک اثر رمانتیک دانست که جنبه ای از عشق در آن بارز است و از ابعاد گوناگونی نقد شده است که یکی از نقدها ، فمینیستی بودن آن است. این فیلم اثری است که تکنیک و فرم و زیبایی داشته و بینندگان شخصیت پردازی های خوب آن را کاملاً دوست دارند.

بیوگرافی آلفرد هیچکاک
بیوگرافی آلفرد هیچکاک

سرگیجه اثری کاملاً متفاوت در کارهای هیچکاک می باشد که همواره حالتی از وهم و اضطراب در بیشتر بخش های آن موج می زند؛ فیلم در فضایی هراس آور و حتی مرگ آور آغاز شده و تا آنجایی پیش می رود که از همان سکانس اول کیفیت هراس آلود و اضطراب آور بقیه فیلم آشکار می گردد. هیچکاک با توجه به شناخت کاملی که از نظرات روانشناسی و روانکاوی شخصی به نام فروید داشت، ماهیت فیلم هایش از همه جهات (فضا و مکان و قهرمان مرد و قهرمان زن) کاملا فرویدی است.

در واقع فیلم سرگیجه اثری عاشقانه و تا اندازه ای نامتعارف می باشد که یکی از شگفت انگیزترین فیلمای تاریخ سینما شده و لایه های معنایی متعدد و نمایشی آن مستلزم چند بار تماشا کردن است؛ عنوان «سرگیجه» کیفیت داستانی فیلم را مشخص می کند که در آن کارگردان کوشش به عمل آورده که از ایده ی عارضه سرگیجه استفاده کند؛ سرگیجه ای که در این مورد به وسیله ترس از ارتفاع به منزله نیروی محرکه در طرح داستانی استفاده شده است.

 

نسل خورشید / اعظم علی پور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نوزده =