خانه اجتماعی غذا و موادغذایی بیان کننده بخشی از فرهنگ جامعه

غذا و موادغذایی بیان کننده بخشی از فرهنگ جامعه

صنعت گردشگری ، پویا ترین فعالیت مطرح جهان 

بدون شک گردشگری غذایی یکی از انواع گردشگری های مفرح بوده که با توجه به افزایش زمان اوقات فراغت و نیاز انسانها به یک محیط همنشینی روز به روز در حال رشد است.

صنعت گردشگری امروزه به عنوان یکی از مهمترین و پویاترین فعالیتها در جهان مطرح است. به طوری که شمار گردشگران خارجی و داخلی و میزان درآمدزایی آن در سطح جهانی پیوسته روبه افزایش می باشد. از طرف دیگر درصد عمده ای از این فعالیت گردشگری را گردشگری متکی بر تغذیه تشکیل می دهد و بخش عمده ای از این فعالیت در سطح جهان در حال حاضر در آسیا (بعلت وجود تنوع غذایی) متمرکز شده است.
گردشگران می توانند با خوردن غذای کشور مقصد، به فرهنگ ، آداب و رسوم و سبک زندگی افراد آن جامعه پی ببرند.

غذا خوردن یکی از اساسی ترین نیازهای انسان از دوران بشر اولیه تا انسان معاصر بوده است و این نیاز در هنگام سفر کردن نیز بسیار حائز اهمیت است، یکی از عناصر بسیار مهم در هر برنامه سفر، غذا است که خود می تواند به عنوان یک جاذبه خاص گردشگری مطرح شود.

انسان شناسان عادات غذایی را به عنوان کلیتی پیچیده از فعالیت های آشپزی، تمایل ها و تنفرها، آگاهی جمعی، اعتقادات، تابوها،وابسته با تولید، تهیه و مصرف غذا و در یک کلام یک مفهوم فرهنگی بزرگ می نگرند.آنان غذا را به عنوان یک مفهوم فرهنگی بزرگ، در مواجهه و ارتباط با بسیاری از مفاهیم فرهنگی دیگر مورد مطالعه قرار می دهند،غذابه عنوان یک فعالیت معنی دار بر روابط اجتماعی تاثیر گذار است، اعتقادات و دین را تصویب می کند و بسیاری از الگوهای اقتصادیرا تعیین می کند.
در سال های اخیر در کشور، گردشگری غذایی همچون گردشگری مذهبی،،فرهنگی،،طبیعی به عنوان یکی از راه های جذب گردشگرشناخته شده است و براین اساس،جشنواره های متنوع غذایی با حضور گردشگران داخلی و خارجی در کشور برگزار شده است.
در هر تور گردشگری وعده های غذایی یکی از برنامه های اصلی سفر است و متولیان و مسئولان تورهای گردشگری با گنجاندنغذاهای محلی هر منطقه،می توانند اقامت و سفر در منطقه مورد نظر را برای مسافران لذت بخش تر کنند.

گردشگری غذایی و توسعه پایدار

به عنوان مثال گیلان استانی است که در طول تاریخ و امروزه بسیاری از گردشگران را به خود جذب می کندچرا که به دلیل تجربه صرف غذاهای مختلف و به خصوص غذاهای بومی و محلی ،عده زیادی اقدام به سفر و رفتن به این استان  را می کنند در همین زمینه می توان گفت : شهر رشت با توجه به ثبت جهانی به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری و شناسایی پتانسیل ها در این شهر می باشد

در همین راستا غذا یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری گردشگران برای سفر به یک مقصد خاص می باشد . غذا بخش مهمی از تعطیلات گردشگران را در بر می گیرد. بخشی که ممکن است حتی یک سوم از مخارج سفر را به غذا اختصاص دهند

گردشگری غذا، می تواند به عنوان پتانسیلی بزرگ درتوسعه ی پایدار اقتصادی – اجتماعی و زیست محیطی مقصدهای گردشگری عمل نماید. بخش گردشگری غذا، امروزه به عنوان یکی از راهکارهای جذب گردشگردر جهان به شمار میرود که به خاطر جذابیت بالا در رده بندی شغل های پر درآمد قرار گرفته است. مقصدهای گردشگری باید به این نکته ها، در زمان برنامه ریزی بلند مدت برای توسعه ی صنعت گردشگری بومی توجه کنند.به عنوان مثال منطقه جغرافیایی استان همدان،به دلیل واقع شدن در کنار سلسله جبال زاگرس و برخورداری از آب و هوای معتدل کوهستانی،همواره در فصول مختلف سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است. علاوه بر جاذبه های طبیعی، می توان به جنبه های مختلف جاذبه های فرهنگی در این منطقه مانند آیین های سنتی، بازارهای محلی و علی الخصوص فرهنگ غذایی آن اشاره نمود که با توجه به فضای جغرافیایی می تواند نقش موثری در جذب هر چه تعداد گردشگران و در نتیجه توسعه ی منطقه ایفا نماید. همچنین استان همدان، با توجه به دارا بودن دو عامل اصلی توسعه ی گردشگری غذا، یعنی تنوع فرهنگی و موقعیت خاص جغرافیایی، توانایی بالقوه ی این را دارد که به قطب گردشگری غذا تبدیل شود.

غذا مهمترین عوامل ، در تصمیم گیری گردشگران

پس بدون تردید می توان گفت: غذا از مهمترین عوامل، در تصمیم گیری گردشگران برای سفر به یک مقصد خاص می باشد . گفتنی است کشور ایران و تهران از جاذبه بسیار بالای غذایی برخوردار هستندشاید از لحاظ آشپزی و نوع غذا تشابهی با برخی از کشورهای همسایه داشته باشیم اما تنوع غذایی ما منحصر به فرد است.
شایان ذکر است با توجه به تنوع قومی کشور به همان نسبت انواع و اقسام غذاها وجود دارد و به لحاظ تنوع غذایی در سطر اولین هاهستیم و آنقدر تنوع غذایی در کشور هست که به مذاق همه سازگار است اما برخی از غذاها و طرز تهیه آنها ناشناخته استبرخی از کشورها نیز برای جذب توریسم، به دنبال تنوع هستند و بر این اساس گردشگری غذایی را جایگزینگردشگری فرهنگی و تاریخی کشور خود می کنند.
همچنین در تنوع نوشیدنی هامی توان گفت: ایران دارای انواع عرقیات سنتی و نوشیدنی های منحصر به فرد از جمله عرقبیدمشک، عرق رازیانه، عرق شاه تره،عرق نعنا،شربت بهار نارنج،شیرین بیان و… است که متاسفانه در اکثر سفره خانه های سنتیکه باید نوشیدنی های ایرانی به مهمانان ارایه شود، به ندرت این نوشیدنی ها ارایه می شود که معمولا نوشابه های گازدار که مضرات بسیاری را به همراه دارد، پای ثابت منوهای غذایی رستوران های سنتی هستند.

نسل خورشید |اعظم علی پور

 _

کلیدواژه‌ها:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هشت =