خانه اجتماعی مهار آسیب های اجتماعی با آموزش مهارتهای زندگی

مهار آسیب های اجتماعی با آموزش مهارتهای زندگی

مهارت-زندگی
مهارت-زندگی

خلاء  مهارتهای زندگی در نظام آموزشی

بدون شک می توان گفت دنیای امروز دنیایی است که هر دقیقه و هرثانیه درحال تغییر و تحول است این تغییرات باعث می شود سبک زندگی مردم روز به روز تغییر کند و این تغییر و تحول غیر قابل پیش بینی است در نتیجه باعث می شود برنامه ریزی کردن برای آینده سخت شود به عنوان مثال اگر کسی کشاورز یا دامداربودکودکان هم همان حرفه را ادامه می دادنداما امروزه می توان گفت که این شیوه منسوخ شده است و حتی کودکان و نوجوانان هم در روستاها پیشه پدری خود را نمی پذیرند.

مدرسه نهادی است که وظیفه آن اجتماعی کردن کودکان است اما متاسفانه تمرکز آموزش و پرورش بر روی اجتماعی کردن و مهارتهای زندگی نوجوانان نیست و می توان گفت این یکی ازمهمترین اهداف آموزش و پرورش باید باشدچرا که کودکان و نوجوانان بایداز دوره ابتدایی  مهارتهای زندگی و اجتماعی رابیاموزند. به گفته سازمان بهداشت جهانی اگرفردی بخواهددر جوامع امروزی از زندگی خود رضایتمندی داشته باشدباید توانایی هایی از قبیل توانایی خود آگاهی ، توانایی همدلی با دیگران ، توانایی تصمیم گیری ، توانایی حل مساله، توانایی تفکر خلاق ، توانایی تفکر نقادانه، توانایی بر قراری رابطه موثر ، توانایی روابط بین فردی ، توانایی مقابله با هیجانها و استرس را داشته باشد.

امروزه به جرات می توان گفت که در مدارس کشورما به جای اینکه مهارتهای زندگی را بیاموزند فقط ریاضی ، علوم و دیگر درسها تدریس می شود حال پرسش این جاست که آیا می توان از این وضعیت رهایی پیدا کرد و آیامی شود همراه با مطالب درسی که دانش آموزان باید بیاموزند مهارتهای زندگی را هم درکنار آن دروس به کودکان و نوجوانان آموخت پس باید گفت که جای مهارتهای زندگی در لابه لای سیستم آموزشی ، آموزش و پرورش خالی است

زندگی بهتر با کسب مهارتهای زندگی

یکی از افراد خلاق و معاصر کره به نام کیم ووچونگ نویسنده مشهور کتاب سنگ فرش هر خیابان طلاست می گوید: نو آوری یک امر و نیاز زیر بنایی زندگی انسان است نوآوری ، ابداعات و اختراعات نقش بزرگی در تاریخ بشر بازی کرده است که مبنای خیلی از آنها ایده های بسیار ساده بوده است که اغلب هم نتایج بسیار با ارزشی به همراه داشته است  این گونه افراد به تاریخ شکل و به جهان جهت می دهند در همین زمینه می توان گفت :نوجوانان ضعیف النفسی هستند که نداشتن اعتماد به نفس آنها را وارد حوزه هایی می کند که برایشان بسیار خطر ساز بوده است . همچنین بیشتر دانش آموزانی که در گیر آسیب های اجتماعی می شونددچار یاس و ناامیدی نسبت به زندگی آینده را دارند پس می توان گفت : که باز هم جای مهارتهای زندگی در این زمینه هم خالی است معلمان و مسئولان باید کودکان و نوجوانان را را در مدارس دریابند چرا که اگر این کودکان و نوجوانان در مدارس مهارتهای زندگی را یاد نگیرند در آینده که وارد اجتماع می شوند می توانند دچار آسیب های زیادی درجامعه شوندکه شاید بتوان گفت که جبران ناپذیراست به عنوان مثال ما هرروزه در گوشه و کنار کشورمان دانش آموزانی داریم که در مدارس مورد تعرض و آزار و اذیت برخی از مسئولان قرار می گیرند که جای بسی تاسف است اما اگر کودکان این مهارت و توانایی (نه گفتن ) را داشته باشند هیچ گاه دچار آسیب نمی شوند پس کودکان ونوجوانانمان را دریابیم.

 

نسل خورشید / اعظم علی پور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + یازده =