خانه هنری طلاق عاطفی دستمایی درخشنده در زیر سقف دودی

طلاق عاطفی دستمایی درخشنده در زیر سقف دودی

زیر-سقف-دودی
زیر-سقف-دودی

پرداخت ضعیف درخشنده به مقوله طلاق عاطفی

فیلم زیرسقف دودی، به کارگردانی ، نویسندگی و تهیه‌کنندگی پوران درخشنده که در۱۰مهر سال ۱۳۹۵ فیلمبرداری این اثر آغاز و در۶ آذر ماه به پایان رسید. ژانراین فیلم‌اجتماعی/درام و مدت زمان آن ۱۱۰دقیقه بوده است در این فیلم نقش های اصلی را فرهاد اصلانی و مریلا زارعی بازی می کنندکه با نام های بهرام و شیرین به نقش آفرینی می‌پردازند موضوع این فیلم طلاق عاطفی می باشد بهرام و شیرین در زندگی مشترک خود به بن بست رسیده اند و از طرفی‌فرهاد با زنی دیگر وارد رابطه می شود در این میان پسرشان با دختری آشنا شده است که قصد ازدواج با او را دارد و شیرین هم درگیر رابطه از هم پاشیده خود با بهرام است .

در ابتدا می توان گفت: فیلمنامه این فیلم بسیار ضعیف عمل کرده است و کشمکش ندارد درست است که دراین فیلم داد و بیداد و دعوا وجود دارد ولیکن از فقدان کشمکش رنج می برد چرا که هر کشمکشی اصولا باید ازکنش و واکنش به وجود آید در این فیلم موضوع اصلی، طلاق عاطفی و خیانت است در فیلم مدام شعارهایی را می بینیم که از یک نقش به نقش دیگر واگذار می شود زیر سقف دودی بیشتر شبیه یک دورهمی است نه سینما .

طلاق عاطفی روایتگر انبوه تنها

فیلمنامه این فیلم بیشتر به سریال  نزدیکتر است دیالوگ آنها بسیار خام و ناپخته و سرسری نوشته شده است و شخصی که در این فیلم نقش روانشناس را بازی کرده است آزیتا حاجیان است که هیچ نقشی در پیشبرد داستان نداشته است این فیلم در دسته خرده پیرنگها قرارمی گیرد همچنین دارای قصه های موازی است این فیلم به طلاق عاطفی بین زوجها می پردازد که به خاطر مشکلات مالی و ورشکستگی مرد خانواده سالهاست که رابطه و زندگی عاطفی مرد با همسرش قطع شده است .

در قسمتی دیگر بهنوش طباطبایی را می بینیم که در نقش رعنا است که بر خلاف شیرین به خودش می رسدیا به قول معروف می داند که چگونه با مرد خود رفتار کند یا به مد روز بگردد و مستقل عمل کند در اینجا می توان رعنا و شیرین راتقابل سنت و مدرنیته در نظر گرفت .

در جایی دیگر از فیلم بحث شیرین را می توانیم مطرح کنیم که دانشجوی موفقی که بعد از ازدواج از دانشگاه انصراف می دهد و به زنی تبدیل می شود که مانند یک کلفت کار می کند و فقط گریه می کند.

سینما همچنان کم توجه به چالش طلاق عاطفی

در واقع می توان گفت :مردان قدر زحماتی را که خانمها در خانه انجام می دهند را نمی دانند و حتی در بیشتر مواقع خانمها بعدازبه‌دنیا آوردن فرزندانشان به کلی خود رافراموش می کنندکه‌کار نادرست و یکی از درد های جامعه ما است که‌این فیلم نتوانست این موضوع را به خوبی پرورش دهد .

طراحی صحنه در این فیلم خیلی خوب عمل کرده است از رنگهای سرد وگرم به جا استفاده شده است .

در خانه شیرین از رنگ آبی و سفید استفاده شده است و برعکس درخانه رعنا از رنگهای گرم و آتشین که حس و حال بهرام را در هریک از این خانه ها می توان فهمید .

در این فیلم مضامینی مانند پنهان کاری ،غفلت،تحقیر ،مقصر دانستن یکدیگر و انتقام، نقش به سزایی در شخصیتهای فیلم دارد .صاحب اثر با پرداخت به گذشته به توصیف حال و آینده می پردازد گره هایی که از گذشته بوده زمان طولانی از گره افکنی می گذرد وگره گشایی سخت می شود به عنوان مثال نوار عروسی به دلیل اهمیت و غفلت شیرین و فرهاد که زمان طولانی از ندیدن آن گذشته قابل باز سازی نیست .

در قسمتی دیگر از این فیلم شیرین در پارکی بر روی دایره سنگی پشت به مجسمه مرد نشسته که این دایره سنگی بیانگر دایره زندگی این زوج است و نشستن شیرین زمانی که پشت به مجسمه مرد است بیانگر شکاف او و همسرش است .

در این فیلم پوران درخشنده سعی کرده است دوباره بعد از فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند به سراغ یکی دیگر از معضلات اجتماعی جامعه برود اما گویی در این فیلم آنچنان موفق نبوده است این فیلم درست است که به موضوع روز جامعه پرداخته اما درخشنده در این با رویکرد بسیار زنانه و فیمینیستی و نگاهی بسیار سطحی و شعاری و تبلیغاتی پرداخته است که می تواند به جای کلاسهای تنظیم خانواده از این فیلم استفاده کرد .

به راستی چرا فیلمسازان کشورمان مخصوصا فیلم سازانی که محبوب همگان هستند به جای صعوددر ساخت فیلمهایشان، تنزل پیدا می کنند؟

 

نسل خورشید / اعظم علی پور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یک =