خانه اجتماعی هر آن چیزی که به ذهن خطور می کند،نمی توانددر ردیف ایده ها قرار گیرد

هر آن چیزی که به ذهن خطور می کند،نمی توانددر ردیف ایده ها قرار گیرد

ایده یابی گام نخست در کار آفرینی

استاد علیرضا دانش ؛ استاد حوزه کارآفرینی و  بهبود کسب وکار عنوان کرد:

استاد علیرضا دانش ؛ استاد حوزه کارآفرینی و بهبود کسب و کار از پژوهشگرانی است که  با سابقه بیش از دو دهه سابقه تدریس وتحقیق در حوزه کارآفرینی ؛ معتقد است با ترویج فرهنگ کارآفرینی و تغییر نوع نگرش شهروندان نه تنها می توان استقلال کشور را تضمین کرد بلکه می توان اسباب رونق وتحول  اقتصادی کشور را فراهم ساخت .

وی در همین رابطه در گفتگو با نسل خورشید از ضوابط ورود به عرصه کارآفرینی سخن گفت وافزود :کارآفرینی ضوابط و شرایطی دارد که افراد باید دانسته و آگاهانه در مسیر آن گام بردارند.

این استاد کارآفرینی  در همین راستا با بیان اینکه ایده یابی گام نخست جهت ورود به عرصه کارآفرینی است ؛ افزود: کمبودها ،  نیازها و خواسته مهمترین عوامل کشف ایده ها هستند که می توان با اندکی تفکر وتحقیق وپژوهش از دل آنها ایده های بزرگی را استخراج کرد.

 وی در همین زمینه با اشاره به اینکه حضور در نمایشگاه ها ، توجه به فعالیت رقبا ، بررسی زندگی مردم ، توجه به نیازها و دلمشغولی های شهروندان می تواند در پیدا کردن ایده ها بسیار موثر باشد ؛ افزود:

هر آن چیزی که به ذهن خطور می کند نمی تواند در ردیف ایده های مورد نیاز کارآفرینی قرار گیرد ؛ چنانچه   یک فکر خام برای اینکه در ردیف ایده های مطلوب کارآفرینی قرار  گیرد  باید از آزمونهایی همچون قابلیت اجرا ، قابلیت تکنیکی ، صرفه اقتصادی ، بومی سازی و غیره سربلند بیرون آید و سپس  از عنوان ایده جهت اطلاق آن بهره گرفته شود.

علیرضا دانش در ادامه تبدیل ایده به نوآوری را گام دوم در کارآفرینی برشمرد و افزود: یک ایده جهت تبدیل به نوآوری و در نهایت تبدیل شدن به محصول باید فرآیند و الگوریتم نوآوری که شامل طرح آزمایش های اولیه ، ساخت نمونه ، ارزیابی طرح نمونه ، تبدیل ایده به  محصول ، ارائه محصول نمونه به بازار و ارزیابی و امکان سنجی ارائه محصول را طی کند تا به بتواند به عنوان محصول وارد بازار شود.

از حدود ۸میلیارد انسان تنها حدود پنج درصد (چهارصد میلیون نفر) کارآفرین هستند

این استاد حوزه کارآفرینی در بخش دیگری از گفتگو با نسل خورشید به ویژگی های شخصیتی کارآفرینان اشاره کرد و گفت :  از حدود ۸میلیارد جمعیت جهان تنها حدود چهارصد میلیون نفر (پنج درصد ) کارآفرین هستند که این آمار خود گویای  تمایز و تفاوت افراد کارآفرین با سایر اقشار جامعه است.

اعتماد به نفس به معنای آگاهی به نقاط قوت و ضعف است

وی در همین راستا داشتن اعتماد به نفس ، کنترل درونی ،خود کنترلی ، مسئولیت پذیری ،  مثبت اندیشی ، خودباوری ، استقلال طلبی ، ریسک پذیری و شوق پیروزی را از بارزترین ویژگی های کارآفرینان دانست و افزود : مهمترین تفاوت یک فرد کار آفرین با سایر افراد ؛ تفاوت در نگرش او با دیگران است چنانچه افراد عادی علت شکست یا ناکامی های های خود را  در بدشانسی و یا ارجاع به دیگران جستجو می کنند  اما فرد کارآفرین با قبول مسئولیت شکست به دنبال عوامل علمی وارزیابی  و رفع آنها جهت شروع دوباره است .

دانش در همین رابطه با بیان آنکه فرد کارآفرین دارای اعتماد به نفس به معنای شناخت توانمندیها و نقاط ضعف خود است ؛ افزود: اعتماد به نفس با غرور وخودبزرگ بینی که تنها به معنای دیدن نقاط قوت و  البته با خود کم بینی که به معنای دیدن و پر رنگ کردن نقاط ضعف است متفاوت است چرا که منظور از اعتماد به نفس شناخت وآگاهی همزمان توانایی و نقاط ضعف و اخذ تصمیم های صحیح  برپایه آن ها است .

این مدرس کارآفرینی پیرو آنچه گفته شد ؛ تغییر در نگرش ها را در گرایش به کارآفرینی  بسیار موثر دانست وافزود: خانواده ها در ارتقاء مهارت و دانش فرزندان که البته مقوله بسیار مهمی است کوشا هستند اما در کنار آن باید به ایجاد نگرش کارآفرینی نیز توجه نشان دهند چرا که  دانش ومهارت بدون تغییر نگرش افراد نمی تواند به تبدیل آنها به کارآفرین منجر شود.

استاد علیرضا دانش در پایان با ابراز امیدواری نسبت به آینده کشور خاطرنشان کرد: تامین  به آتیه کشوربدون توجه به مقوله کارآفرینی ممکن نیست وامیدوارم مردم و مسئولان با بهره گیری از دانش کارآفرینی و تغییر در نگرش ها ؛ زندگی خود و آتیه کشور را متحول سازند.

سامان پارسا منش

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 2 =