خانه اجتماعی ویتامین Dنقش کلیدی در عملکرد ایمنی بدن

ویتامین Dنقش کلیدی در عملکرد ایمنی بدن

 

خورشید منبع اصلی ویتامین D

ویتامینD را کلسیفرول می نامند که از ویتامین های لازم برای بدن می باشد .

یکی از مشکلات اساسی در بین کودکان و خانمها فقر ویتامینD می باشد این ویتامین می تواند از خطر ابتلاء به بعضی از سرطانها جلوگیری کند .

همچنین ویتامینD در بدن موجب تنظیم ژنها ، تولید ویتامینB و تحریک بسیاری از مراحل در سیستم های مختلف بدن می شوددر نتیجه بدن انسان هنگامی که در مقابل خورشید قرار می گیرد بدون اینکه از گرم ضد آفتاب استفاده کند می تواند این ویتامین را دریافت کند که یک متابولیسم تنظیم کننده فسفر و کلسیم است .

به طور کل می توان گفت: تنها تعداد محدودی از غذاها به طور طبیعی حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین D هستند که در درجه اول روغن کبد ماهی ، ماهی چرب ، زرده تخم مرغ و جیگر را می توان نام برد .

ویتامین D علاوه بر حفظ استخوانهای شکننده ،خطر ابتلاء به سرطانهای خاص و التهاب را نیز کاهش می دهد .

حال می توان به ۴ماده غذایی که به کمک افزایش ویتامین D کمک می کندبپردازیم که عبارتند:

تخم مرغ ، قارچ ، شیر غنی شده و ماهی سالمون که این ویتامینها با ایجاد جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوانها کمک می کندهمچنین از طریق ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می کند ، نقش اصلی ویتامین D در بدن را می توان حفظ تعادل سطح کلسیم و فسفر خون دانست .

حال اگر هنوز برای دریافت مقدار کافی ویتامین D نیاز به کمک دارید دو نوع مکمل برای شما وجود دارد ویتامین D2 همان نوع ویتامین D است که در غذا یافت می شود وD3 نوعی از ویتامین D است که از نور خورشید در بدن ساخته می شود .این دو به به طرق متفاوتی تولید می شوند اما هر دو سطح ویتامین D در خون را افزایش می دهد .کمبود این نوع ویتامین می تواند در بروز آسم و الرژی ،دیابت نوع دو ، ام اس و انواع سرطانها تاثیر داشته باشد.

 

افرادی که دائم از ناراحتی ،درد ،خستگی رنج می برند غالبا دچار سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا هستند به هر حال این علائم را می توان از نشانه های کمبود ویتامین D نامید .

ویتامین D کافی در بدن از سوراخ شدن دندانهای ثابت جلوگیری میکند .

کمبود ویتامین های D در بدن را می توان موارد دیگر هم بیان کرد که عبارتند :

دردهای استخوان ، ضعف ماهیچه ها ، افسردگی ، عرق کردن سر ، احساس خستگی مفرط ، تیره بودن پوست

در همین رایطه چربی شکمی و اندازه بالای دور کمر ،ریزش مو و عفونت دستگاه تنفسی است.این ویتامین در افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی و بیماریهای کمیاب مثل سارکوییدوزیس (نوعی بیماری ریوی ) یا هیپرپراتیروئید(افزایش هورمون غدد پارا تیروئید) وهیستو پلاسموزیس(نوع خاص بیماری ریوی )هستند نباید مصرف شود .

از طرفی می توان گفت: کمبود ویتامین Dباعث افسردگی ،شکستگی ، نرمی استخوان ، سرطان پروستات ، سرطان سینه ، ابتلاء به زوال عقل و بیماری آلزایمر ،ابتلاءبه بیماری ورم مفاصل پسوریاتیک را افزایش می دهد . همچنین بیماریهای ذات الریه و اکسیزوفرنی و ام اس ،مرگ زود رس و نابهنگام را افزایش می دهد .

شایان ذکر است مصرف زیاد ویتامین D برای مدت طولانی می تواند ایجاد مسمومیت کند که عبارتند:ازدست دهی اشتها ،افزایش تشنگی ،استفراغ، اسهال ،خستگی ،خواب آلودگی ،کاهش رشد ،رسوب نمکهای کلسیم در بافت های نرم قلبی و رگهای خونی ،ریه ها وکلیه ها را شامل می شود.

نسل خورشید |اعظم علی پور

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 14 =