خانه اجتماعی کیفیت‌ ، سرآمد کسب‌ و کار ؛ ۱۸ آبان روز ملی کیفیت

کیفیت‌ ، سرآمد کسب‌ و کار ؛ ۱۸ آبان روز ملی کیفیت

روز ملی کیفیت
روز ملی کیفیت

کیفیت ، پدیده بی عیب و نقص

( ۱۸ آبان روز ملی کیفیت مبارک باد )

۱۸ آبان روز ملی کیفیت نامگذاری شده است ؛ در این روز به مدیران کیفی برترین و سرآمدترین سازمان ها و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک که از شرایط کیفی بالا برخوردار باشند جوایزی اعطاء می شود ؛ در همین زمینه باید گفت : کیفیت یعنی ویژگی ، یعنی یک پدیده بی عیب و نقص و کمال مطلق !

امروزه چیزی که بسیار با اهمیت است خدمات و محصولات با کیفیت است که حرف اول را می زند. کیفیت یعنی توانایی یک محصول در برآوردن هدف مورد نظر که با حداقل هزینه ممکن تولید شده باشد. در هرجامعه ای که نظام کیفی و سرآمدی کسب و کار گرفته شده است ارمغانی مانند پیشرفت به همراه داشته است یا در واقع کیفیت به معنای دستیابی به استانداردهای از پیش تعیین شده است.

بنابراین سئوال اینجاست که مصرف کنندگان کیفیت محصول را چگونه از روی برچسب ها و لیبل های محصول می توانند درک کنند؟ این برچسب ها و لیبل ها ارسال کننده کیفیت کالا به مصرف کننده ها است؛ همچنین رنگها و اشکال به عنوان ابزارها و وسایل اساسی در استراتژی ها و ارتباطات شرکتهای بازاریابی نقش مهمی را بازی می کنند که از این معانی و مفاهیم اساسی رنگها، معمولا به منظور تمایز محصولات و برندها از یکدیگر استفاده می‌کنند. همچنین یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در استراتژی ها، بازاریابی اشکال است.

برچسب ها و بسته بندی ها ؛ از نشانه های مهم کیفیت محصول

برچسب ها و بسته بندی ها یکی دیگر از نشانه های کیفیت است. بسته بندی، تاثیر زیادی در ارتباط با مشتریان دارد به همین دلیل می توان گفت که بسته بندی معمولا به عنوان یک وسیله فرستنده در مورد محصول ، ویژگی ها و منافع مورد قبول می باشد.

به هر حال امروزه تحقیقات نشان می دهد که تاثیر بر رفتار و ادراک مصرف کنندگان بسیار زیاد است و اقتصاد و بازاریابی هر دو به این موضوع رسیده اند که مصرف کنندگان در هنگام خرید به منظور کاهش ریسک خرید خود به نشانه و علائم محصولات بیشتر توجه می کنند و بیشترین نشانه هایی که مد نظر خریدار است نام برند و بازاریابی برند و نام فروشگاه و خدمات پس از فروش و گارانتی است که در این میان نام برند مهمتر از قیمت است.

رنگ ها، متغیر های اساسی و پایه ای‌ در بازاریابی

طی تحقیقاتی که انجام شده ظاهر ویژه یک محصول می تواند در ارزیابی و انتخاب یک محصول نقش موثری داشته باشد همچنین رنگها را می توان با بعد مختلف اشیاء همراه نمود ؛ حتی تجربه نشان می دهد که بین رنگ ها و اشیاء هماهنگی وجود دارد. به عنوان مثال در فعالیت ترکیب بندی رنگ ها از رنگهای گرم نظیر قرمز و زرد و رنگهای خنثی و رنگهای سرد از سبز و آبی استفاده می کنند.

همچنین رنگها در نشان دادن میزان قدرت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع رنگ ها ، متغیرهای پایه ای و اساسی در تصمیم گیریهای بازار یابی هستند و انتخاب نامناسب شکل و رنگ نامناسب در بسته بندی و بر چسب زنی ممکن است به شکست استراتژی منجر شود ؛ در همین راستا گفتنی است که تاکید بر برند بودن کالا ها را باید امری نامناسب قلمداد کرد چرا که اگر کالایی برند باشد دلیل‌ بر کیفیت بالای آن جنس نیست.

ویژگی های کیفیت

بیش از تولید یک کالا ، تولید کننده باید بر روی جنبه کیفی کار تمرکز کند که دوام ، اعتماد و تعمیر پذیری آسان و سایر صفات ارزشمند کالا را در بر می گیرد و استفاده از طرح های خوب و علامت تجاری است که باعث بالا رفتن میزان فروش و برجستگی کالا می شود.

شایان ذکر است که تاکید بر کیفیت کالا در اقتصاد جهان امروزه کلید دستیابی به شایستگی در عملیات ها و فعالیت ها است که بیشتر مردم بر این باورند تولید محصول با کیفیت در مقایسه با محصولات ناقص و بی‌کیفیت پر هزینه تر است ؛ در صورتی که اینطور نیست و در واقع یک مدیر کارخانه می تواند محصولات را با عیوب و نقص کمتر و با هزینه ای کمتر تولید کند.

کنترل کیفیت کالا خودش یک فرهنگ است که این فرهنگ باید در اعماق جامعه و در تمام کالاهای ایرانی رسوخ کند تا ایرانیان بتوانند در بازار های جهانی در تولید کالا های با کیفیت داخلی با کالا های خارجی رقابت کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

نسل خورشید / اعظم علی پور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + شانزده =